Építési
gyakorlatok, következtetések,
stratégiák
Dla
Dolgozat
2012
Január MOME
Készítette:
Pozsár Péter
Konzulens:
Turányi Gábor
Levinas
Levinast
illetően nem vállalkozhatok értékelésre vagy elemzésre. csupán
kérdéseket fogalmazok meg, olyan felvetéseivel kapcsolatban melyek
egy-egy számomra érdekes témát valóban izgalmas és új
megvilágításba helyeznek. Mint ahogy azt Heideggernél is
láthatjuk a pontos kérdés megtalálása és megfogalmazása már
önmagában sokat segíthet, sőt szélsőséges helyzetben akár már
a választ is tartalmazhatja. Igy tehát a kérdésmegfogalmazásra
koncentrálnék.
levinas
és a biblia
Nemo
a Levinasal
készített interjúban elsőként a bibliáról kérdezi a mestert.
Levinas válaszából kiderül,
hogy számára olyan alapvetés a biblia, melyről egy helyen azt
állítja,
hogy a világirodalom nem más mint a biblia egyfajta
interpretációja. Levinas
mintha szintén így tenne, interpretálna.
fontos neki a biblia és számos helyen, mintha az itt fellelhető
alapmotívumokat is segítségül hívná elképzeléseinek
igazolására. Lehet-e,
hogy Levinas
az első mértékadó filozófus aki Nietzsche után a bibliára újra
mint alapvetés hivatkozik?
Levinas
filozófiájának egyik legizgalmasabb kérdésköre, a személyes
kapcsolat kizárólagosságának,
jelentőségére koncentrál. A
te és én viszonyára, mely a számára kiváltképp
fontos jelenségek egyedüli forrása, ami a harmadik fél
megjelenésével szertefoszlik. Lehet e, hogy az Ádám
és Éva
történet egyfajta archetípusa
e Levinasi
gondolatnak? A
tökéletes állapot mikor nincs harmadik szereplő, csupán
eredendően kettő.
Lehet-e,
hogy itt kereshető Levinas
ide
vonatkozó felvetéseinek
eredete? A motívumok is mintha teljesen illeszkednének.
A harmadik megjelenése, mindent megváltoztat. Megajándékozza őket
a tudás nagyszerű lehetőségével
de elveszi tőlük azt az irigylésre méltó tökéletes egymásra
figyelést melyet Levinas
minden erejével próbál
megtalálni és azonosítani. Megjelenik a harmadik,
a sok, és ezzel megszületik a társadalom mely képes a
megszerezhető, objektív tudást gyarapítani, de
elveszti az egymásra figyelés kizárólagosságát felelősségét
és minden egyéb értékét. Levinas bonyolult és fáradhatatlan
kísérletei e személyes és kizárólagos
viszony elemzésére és tulajdonságai felfedésére mintha e
konfliktust úgy szeretné visszabontani ahogy a kortárs
fizika az ősrobbanás pillanatát. Ádám és Éva
a tökéletes egymásra figyelés, a harmadik, a kívülálló
nézőpontja
nélkül. A biblia talán még különlegesebb tartalommal is
gazdagíthatja a kérdést. A harmadik a tudást a külső
nézőpontot, egyfajta objektivitást jelenít meg ami számomra
izgalmas, hiszen a tudás megszerzése így
törvény szerűen
együtt jár a harmadik megjelenésével, ha
úgy tetszik egy
és ugyan az. Azaz
visszafordítva a kérdést: lehet-e,
hogy a harmadik megjelenése nélkül esélytelen lenne bármiféle
tudás megszerzése is?
Mikor észreveszik, hogy meztelenek az nem csak a hirtelen
szerzett tudás eredménye, hanem a külső szemlélő megjelenésének
is lehet az oka. Lehet-e
hát, hogy a külső szemlélő és a megszerezhető objektív tudás
végül is ugyan az? Lehet
e,
hogy ez a folyamat ezáltal
törvényszerű és szükséges?
Levinas
és Heidegger
Heidegger,
számomra úgy tűnik a másik alapállítás Levinas munkásságában.
A vele szemben kialakított ellenállást azonban, véleményem
szerint főleg érzelmi motívumok mozgatják vagy határozzák meg.
A Nemoval készült interjú, bár szerkesztett, mégis tartalmaz
olyan nyomokat melyek számomra Levinas leplezhetetlen érzelmi
viszonyáról árulkodnak, s mintha az egész heideggeri kritikát
átszőné, akárcsak a Levinasi koncepciókat, valamilyen érzelmi
tartalom, amibe szinte minden bele tartozhat, ami a logika számára
megfoghatatlan vagy értelmezhetetlen de mégis egyértelműen a lét
fontos alapvető alkotóelemeit képezik, mit pl. a szerelem, a nőhöz
való viszony, az apaság érzet vagy akár az a személyes kapcsolat
amit a másik arcába tekintve fedezhetünk fel.
Levinas
mintha a lét és idővel szállna szembe, miközben maga is elismeri
a mű értékét s a valaha készült legjobb 4-5 filozófiai mű
közé sorolja.
A
megközelítés igen különleges. Elismerve a Lét és idő szinte
tökéletes koherenciáját a mű tökéletes belső logikáját, nem
a részletek vagy az összefüggések elemzésével és bírálatával
kezd foglalkozni hanem egy szélesebb, tágabb perspektívát vesz.
Eltávolodik a mű belső rendszerétől, s azt a hideg távolságtartó
objektivitást kérdőjelezi meg melyre alapvetően épül. Mintha
azt mondaná, a mű jó, tökéletes, csakhogy az elfoglalt nézőpont
ahonnan a kérdést vizsgáljuk nem kielégítő. Hiányzik belőle a
személyes kapcsolat, és mindaz, amit Levinas e mögé igyekszik
gyűjteni. Mondhatjuk e, hogy Levinas filozófiai rendszerében
vizsgálva, Heidegger a kizárt harmadik pozícióját foglalja el?
Mondhatjuk e, hogy nem maga, a lét és időben feltett kérdés,
hanem a kérdező által elfoglalt pozíció, az ami helytelen, s
ezért hiába a tökéletesen feltett kérdés, a válasz szükség
szerűen nem lehet érvényes vagy igaz?
A
nő a fiú és az arc
Egyetértek
Levinas állításaival melyek megkérdőjelezik az általában vett
ismeret, tudás egyedülállóságát és teljességét. Azt is
elfogadhatónak tartom, hogy a másfajta tartalmak gyökere
valamilyen módon egy velünk született etikához köthetőek. De a
te és én rendszere, illetve ennek tulajdonított jelentőség, túl
sok ellentmondással terhelt. Levinas olyan elemeket, nevezzük
ezeket mondjuk érzelmeknek, szeretne beemelni a nyugati
filozófia-történetbe melyek hiányoznak abból, s e felismerés
megint csak zseniális. Az olyan kijelentések, mit hogy a nagy
filozófiai rendszerek igazságtalanok az értelem másfajta
megtapasztalásával szemben szintén ezt az igényt támasztják
alá.
Akárcsak
a nő a fiú és az arc megjelenései.
A
nőt mint magát a másságot azonosítja, s az erotikus vonzalmat is
a teljes másság kiindulópontjaként értelmezi. De mégis a nőhöz
való viszonyban vél felfedezni olyan lehetőségeket, ahol az én
létének teljes elszigeteltségéből és megérthetetlenségéből
valamilyen módon képes kilépni. Ha jól értem Levinas a gyönyör
forrásának éppen ezt a közelítést nevezi meg. A következő
példában az apa és fiú viszonyán keresztül tovább árnyalja az
érzelmek jelentőségét a társas viszony és etika vonatkozásában,
valamint bevezeti az idő fogalmát. A fiúság jelenségét, az apa
kiterjesztéseként fogalmazza meg. Olyan jelenségnek nevezi melyben
a fiú az apa vágyainak megtestesítője és időbeli kiterjesztése.
Ezzel kapcsolatban had' számoljak be személyes tapasztalataimról,
melyek részleteiben térnek el Levinas jellemzésétől, de
messzemenőkig alátámasztják azt. Fiaimmal kapcsolatos élményeim
egyik alapeleme, hogy a belátható idő lerövidült de ugyanakkor
ki is tágult. Bár gyermekeimbe nem táplálom közvetlenül saját
vágyaimat, kétségtelenül ott vagyok bennük ahogy azt Levinas
fogalmazta. Megszületésük pillanatában részévé váltam
valaminek amit ezidáig nem tudtam elgondolni. Egy láncszem lettem a
láncolatban nem pedig egy lánc utolsó eleme. Hatalmas különbség
ez, hiszen tanulva az előrenézést a kapcsolat felvétel lehetséges
módozatait fiaimmal, megértem a kötödéseket és viszonyokat
visszafelé is, kezdetben apám, de akár olyan őseim irányába is
akiket alig, vagy egyáltalán nem ismerhettem. A fiúság tényleg
megnyit időbeli csatornákat, melyek azonban nem korlátozódnak egy
irányra, lefelé és felfelé is egyaránt működnek. A fiúk
megszületésével a halál is jóval közelebb, beláthatóbb
távolságra került, ugyanakkor természetesebb és magától
értetődőbbé is vált egyszerre.
Levinas
ilyen és ehhez hasonló érzelmek elemzésével igyekszik igazolást
nyerni egy feltételezett, veleszületett etika, vagy a személyes
kapcsolat kizárólagos őszinteségére és teljességére
vonatkozóan. E területen keresgélve szeretné feltölteni azt a
szintén nyilvánvaló űrt, mely könnyen belátható s mely a
„leélt élet és aközött, ami belőle a történelem és a világ
eseményeinek kronológiai rendjében közölhető” dolgok vagy
jelenségek között húzódik.
Itt
talán újra megemlíthetjük, hogy ezzel párhuzamosan a fenti
példákkal és jelenségekkel a heideggeri objektivitás alapjait
szeretné tovább bizonytalanítani.
te
és én, és az asszimetria
Levinas
a személyes kapcsolatok asszimetriájáról beszél. Ennek egyik
alapját talán az az állítása képezi mely szerint „ A
létezéshez fűződő viszonyom annyira benső viszony, hogy tudásom
és önkifejezési módjaim bármiféle kiterjesztése érintetlenül
hagyná.” e számomra teljesen elfogadható gondolat tökéletesen
illusztrálja azt a fajta elszigeteltséget és megismerhetetlenséget
mely minden létezőt jellemez. De felmerül a kérdés, s talán épp
ezek miatt kerül elő a fiú vagy a nő vagy az arc, hogy biztosan
elérhetetlen-e ez a legbenső viszony. Lehetséges-e, hogy csupán
tudásunk és önkifejezési módjaink tökéletlenek? Az apa és fiú
viszonyban mintha épp erre az elérhetetlenségre próbálna
valamilyen kapcsolódásokat felállítani. Ahogy írja: „az
atyaságban konkrét tartalommal telítődik a saját létemen
túlmutató jövő.” az általa bemutatott viszonyokat mozgató
érzelmek felismerésére, tematizálására, vagy bármilyen
akaratlagos megismerésére nincs módszertanunk. Nem kezelhetjük s
nem vagyunk képesek az ezzel kapcsolatban megélt fejlődésünket
átadni, tapasztalatainkat rögzíteni vagy tanítani. Az egy élet
során itt, a belső bezárt énben szerzett tapasztalatok, elvesznek
megismerhetetlenségük okán. Lehetséges-e, hogy megismerési
módszereink melyek egy fajta szigorú logika köré épülnek, s
melyek olyan erőszakos közlési formákat kényszerítenek ránk
mint pl. a nyelv, egyszerűen alkalmatlanok a Levinas által hosszan
tárgyalt jelenségek események feldolgozására. Lehetséges-e,
hogy Levinas következtetése, azaz hogy az én be zárt és más
számára teljesen megismerhetetlen, kultúránk, tudásunk és
kommunikációs eszközeink hiányosságai okán alakultak ki?
Lehet-e, hogy ez az elszigeteltségre ítélt én, csak a
kommunikációs eszközök és tudásunk hiányosságai miatt van
elszigeteltségre kárhoztatva?
Az
asszimetria jelentőségét és jelenlétét a társas kapcsolatokban
szintén értem és elfogadom, de ezt nem fogadom el végeredményként.
Az asszimetria a megértés és megismerés korlátaira utal és
átmeneti állapot, mely lehetőségeink bővülésével érzékeink
kinyitásával megszűntethetők és felülírhatók lehetnek. De
ezek a viszonyok vagy tulajdonságok nem csupán a te és én
kapcsolatban érhetők tetten, hanem a társas érintkezés
összetettebb formáiban is. Még olyan esetekben is ahol feltűnik a
3. nem kívánatos személy. Ilyen jelenségek lehetnek, következő
lépésként a karizmatikus személyek vezetők, akik képesek az egy
és a sok relációjában, egy irányban ugyan, de megteremteni a
vázolt érzelmek érzetét. Ide tartozhat pl. a képző és előadó
művészet is, ahol hasonló jelenségeket tapasztalhatunk. Egy
táncelőadás során például egy csoport kerülhet közelebb akár
egyszerre több elszigetelt énhez. A következő egyben végső
fokozat ahol csoportok csoportokkal találkoznak s így alakul ki a
társas viszony. Erre talán a csapatjátékok és sport területén
találhatnánk jó példákat de egy alkotótábori részvétel is
hasonló élményekkel gazdagíthat. Lehetséges-e, hogy a Levinas
által is felvetett kérdésekre akár az állatvilágban találhatunk
példákat, vagy válaszokat, vagy lehetséges-e, hogy a levinasi én
és te viszony csak egy első lépése egy jóval összetettebb
kutatási folyamatnak?
Gyakorlati
tapasztalatok és következtetések
alkotótábor,
szociális építőtáborok
A
DLA program elindításával párhuzamosan a gyakorlati kutatások, a
terepmunka is elindult. Ennek nem csupán objektív kutatási
előnyei vannak, s nem előre eltervezett tudatos koncepció
eredménye. Személyes belső indíttatásra, ha úgy tetszik
megérzésre támaszkodva történtek meg az első lépések.
Fontosnak tartom, és azt hiszem az építészet ebben a
vonatkozásában is kiváló szakterület, hogy az alkotó megtalálja
azt a kifejezési formát, mely a lehető legalkalmasabb arra, hogy
elképzeléseit, vágyait megfogalmazhassa. Ezek az eszközök persze
nem állandók, folyamatos változásban és kölcsönhatásban
vannak a személyiséggel és jó esetben képesek annak változásait
rugalmasan követni. Az építészet tágan értelmezve olyan
diszciplína, mely korlátlan lehetőségeket biztosít az alkotónak,
hogy az, a kifejezési eszközökben válogathasson. Olyan eszköz
amely képes elméleti kutatást és gyakorlati tapasztalati úton
megszerezhető tudást szintetizálni.
Az
építészettel mint művészettel szemben alapvetően két
szélsőséges álláspont fogalmazódott meg a filozófiatörténet
során. Az építészet a művészet a művészetek felett, mely
képes integrálni mindent amit valaha művészetnek neveztünk, vagy
az építészet mint a művészetek éppen megtűrt alig-alig
illeszthető perifériája. E két szélsőség az építészet belső
struktúrájában és akár aktuális napi konfliktusaiban is
fellelhető.
Első
dolgozatomban a szociális építészettel kapcsolatban felmerülő
alapvető fogalmak tisztázására vagy legalábbis feltérképezésére
tettem kísérletet. Az építészet fogalmának tisztázására
pontosabban arra, hogy mit is értek e relációban építészet
alatt még nem került sor. Fontos hiányosság ez, ha e két
fogalmat egymás viszonyában szeretnénk értelmezni. A szociális
építészet fogalompár mind két felére kiterjedő alapos
elemzésére is szükség lesz egy kellően alátámasztott rendszer
felállításához.
Ezt
a munkát az eddig megszerzett gyakorlati tapasztalatok értékelésével
és elemzésével szeretném kezdeni, mely után talán általánosabb
következtetéseket is le lehet vonni az építészet fogalmára
vonatkozóan, s akár a szociális építészet relációjában.
hello
wood
alkotótáborbor
A
tábor ezidáig két alkalommal került megrendezésre. 2010-ben
kb. 40 fő, 2011-ben
már kb. 100 fő részvételéve. A tábor egy hetes, a résztvevő
alkotók feladata egy-egy
installáció elkészítése. A játékszabály egyszerű, nem
véletlen, Dániából
importált.
Minden csapat 1 km hosszúságban 4*4 cm
keresztmetszetű fa lécekkel dolgozik. Az
így meghatározott szabályok
tökéletes keretet teremtenek.
Egyrészt leszűkítik
és
irányítják
az
anyaghoz és technikához való viszonyt, másrészt
semmilyen kreativitásra vagy alkotói
szabadságra vonatkozó korlátozást nem tesz. Olyan keretet teremt
mely véges és
belátható,
garantálva ezzel a megvalósulás
és a siker élményét. Érdemes észrevenni, hogy milyen
finoman van összehangolva az anyag, annak megmunkálása és a
szellemi munka. Olyan óvatosan van korlátok közé kényszerítve a
feladat, hogy arról a résztvevők szinte tudomást sem szereznek.
A
feladat szabta korlátokat tehát több dolog is egyszerre feledteti.
Ezek
közül az első a hallgatók számára korábban nem tapasztalt
lépték és a megvalósítás lehetősége. Ez önmagában
olyan megismerést tesz lehetővé, mely hatalmas kihívás, de mégis
belátható. Nem fordul át a lehetetlen küldetés kategóriájába
hanem a beláthatóság szélén, annak horizontján helyezkedik el.
Az elérhető legnagyobb feladat, ami az alkotás iránti vágyat, és
a tenni akarást a lehetséges maximum felé közelíti.
A
második az anyag. A faanyag megjelenése hasonló élményt
biztosít. Hatalmas kihívás és tapasztalat az anyag látványa,
mennyisége és artikulálatlansága. Az izgalom, hogy egy szabályos
adott paraméterekkel rendelkező halmazból hogyan lesz az elgondolt
alkotás valóság. Az anyag jelenléte meglepő és akár
tudatformáló is lehet. Az építészképzésben ma résztvevő
hallgatók ugyanis nem, vagy csak alig találkoznak szakmájuk
tárgyával, anyagaival. A tervlapokon és számítógépeken
fellelhető világ, ugyanis anyagtalan és ami talán ennél is
érdekesebb lépték nélküli. Tudatformáló terület. Csak egy
példát említenék. A tervező programokkal ismerkedő hallgatók
első kérdéseik a tervezőprogramok logikájának alapjához
kapcsolódnak. Ezek ugyanis bizonyos értelemben nem rendelkeznek
léptékkel. A lépték beállítása a munka folyamán módosítható,
akár a tervezői alapelem, az egy egység léptéke, azaz hogy pl.
éppen cm-ben vagy méterben dolgozunk e, de fordítva is igaz, a
kész tervrajz is léptékezhető utólag. E szemlélet feltétlenül
hasznos és rugalmas, de egy fontos tekintetben elidegenít. Az anyag
az épített és természeti környezet nem rendelkezik ezekkel a
tulajdonságokkal. S ez az egyik oka talán a megdöbbenésnek, mely
az alkotótáborba érkezőket éri.
A
harmadik maga a munka és a megvalósulás, a birtoklás
katartikus élménye. Ez a megismerésnek az átlag ember számára
elvesző félben lévő értéke az, amely hozzájárul a program
sikeréhez. A kétkezi munka megtapasztalása, és a megvalósulás a
befejezettség élménye. A hallhatók egyfelől megismerik a
megmunkálás élményét másrészt, fizikailag létrehoznak olyan
léptékű installációkat, melyeket korábban elképzelni sem
tudtak volna. Ez a megismerésnek kulcs mozzanata. A terv valóra
válásának addig ismeretlen érzése, interiorizálódik, valós
belső tapasztalattá érik. Olyan rutint ad, mely megváltoztathatja
a szakmához való primér viszonyt. A megvalósulás lehetősége és
megélése a rajzokat, a virtuális teret összeköti a környezettel.
S nem csak a végeredmény, hanem a folyamat is érdekes. A munka
maga az a folyamat mely az anyag megmunkálása felett érzett
biztonsághoz vezet, s mint ilyen, elengedhetetlen tapasztalat.
A
negyedik nem várt tapasztalat, az architecturának egy más
absztraktabb szintje, a közösség építés, épülés
tapasztalata.
Számomra
jelenleg ez a legizgalmasabb felület. Az eddigiek ugyanis a
megéltségük ismeretük alapján mára már többé-kevésbé,
beláthatóvá és kezelhetővé váltak. Mechanikájuk jól
értelmezhető hála a fent említett tulajdonságoknak. A csoport
épülés viszont nem várt és ismeretlen terület volt ami szintén
hasonló sajátosságokat mutat. A közösség ugyanis szinte
tökéletesen azonos szabályok szerint épül valósul meg, mint
maguk az alkotások, s a két folyamat elválaszthatatlanul
összekapcsolódik. A kialakuló közösség és ennek ereje
ugyanolyan jártasságokat és ismereteket eredményeznek, mint maga
a fizikai munka. E kettő együttes növekedése több kérdést is
felvet. Egyrészt szerkezetük hasonlóságát, másrészt ami talán
konkrétabb, a két felület egymásból következésének kérdését.
A közösen végzett fizikai munka - mely
rendelkezik a megfelelő szellemi tartalommal, és
céllal, s mely az együttes részvételen és bizalmon
alapszik - közösséget épít. Itt
egy újabb
fogalom tisztázására lenne szükség, magának a közösség
fogalmának tartalommal való feltöltésére. Közösségen nem
olyan
csoportokat
értünk. akik a kívülálló
számára hasonló
tulajdonságaik miatt egy halmazba kerülhetnek, hanem olyan
együttléteket ,melyek
belső elvárások igények
alapján szerveződnek, s megfogalmazhatóak olyan elemek melyek a
közösséget alkotók minden tagjára érvényesek és
elfogadhatóak. Előbbire példa lehet akár
a devizahitelesek csoportja, akik
számára egy egész falu terveződött, terveződik. A nagy
gond itt az, hogy
devizahitelesek nem alkotnak közösséget csak a külső szemlélő
számára, s itt is csak egy paraméter az eladósodás az, ami a
közös halmazt képez, így
nem is beszélhetünk közösségről. Ennek ellenére mégis
kialakítható lenne közösség, ha az alaphalmazt olyan irányok
mentén tovább szűkítenénk, melyek hordozzák egy valódi
közösség
attribútumait.
Szintén nem tekinthető
közösségnek az a mély szegénységben élő település, amely
egy helyen élő emberek csoportját jelenti. Az egy helyre
kényszerülés ténye
nem képezheti közösség alapját. Az említett példákon túl
belső energiákra és szentesített elfogadott célokra van szükség.
A
tábor jó modell ilyen
tekintetben is. A résztvevők eleve szűrten kerülnek a programba,
hiszen olyanok jelentkeznek akik érdeklődnek a megfogalmazott
program iránt,
a közös
cél iránt. Ám hogy ehhez hogyan lehet eljutni, talán számukra is
még ismeretlen. A közös munka az anyag megismerése és még
számos paraméter vezet oda, hogy a közösség valódivá váljon.
Megdöbbentő, hogy az egy hét alatt az alkotások épülésével
párhuzamosan,
hogyan épül fejlődik a közösség. Hogyan telik meg tartalommal,
hogyan gazdagodik, hogyan választ magának újabb célokat. Számomra
a tábor végére befejezett alkotások mellett
a közel 100 főből felépült közösség a legnagyobb tapasztalat
és eredmény. A fáradság és kimerültség ellenére olyan
energiákat
lehetett tapasztalni melyeket korábban
szinte soha nem éreztem, s ez a résztvevőkre is érvényes
volt. Olyan fogalmakat tudnék itt felsorolni, mint a valahová
tartozás, a közösen elvégzett munka felett érzett jogos
büszkeség.
A
sikerhez
talán a tábor felépítése és struktúrája is hozzájárult. E
rendszer hierarchikus.
A táborvezetőkből, szervezőkből, a workshop vezetőkből, ezen
belül az egyes csoportok
vezetőiből, végül pedig
a résztvevő hallgatókból áll. A tábor sikerének egyik alapja,
talán az, hogy minden résztvevő az
elfoglalt pozíciójának
megfelelően, kellő mélységű
feladatot és felelősséget kap, amit a tábor végére sikerrel
véghez is visz. A program szervezők a teljes program sikere miatt,
a workshop vezetők a workshopok teljesítménye miatt, a
csoportvezetők a saját csapat nagyszerűsége miatt, a résztvevők
pedig
az alkotás létrehozása
és a csapathoz tartozás élménye miatt lehetnek elégedettek és
joggal büszkék. De ez talán önmagában nem is lenne elég. Fontos
jelenség lehet a rendszerben
részt vevők egymáshoz való személyes viszonya is. A hierarchia
formális pozíciói
mellett, a résztvevők saját személyes hálózatokkal gazdagítják
a rendszert, s úgy fogják ezáltal valódi egységbe, ahogy az
előre nem tervezhető.
A
továbblépésben ezek alapján kiemelt
fontosságú tapasztalatok, melyek részletesebb kibontásra várnak
tehát a következők:
- közös munka
- az anyaggal való dolgozás
- közösség formálás
- eredmény
- egyéni felelősségvállalás
- közös cél
Beret
10+1
szociális
építőtábor
A
Beret
10+1
névre keresztelt nyári táborunk olyan tapasztalatokkal
gazdagított, melyek
megalapozták
és igazolták
azt az elképzelést, mely a DLA
kutatásom alapvetését
képezi, nevezetesen a gyakorlati munka, a terepmunka
nélkülözhetetlenségét, alapvető
fontosságát.
A terepen töltött idő és az ott
végzett munka és az ott
szerzett tapasztalatok nélkül, a DLA
programban
megjelölt vállalások teljesíthetetlenek lennének, vagy nagy
valószínűséggel téves eredményre vezetnének. A
gyakorlat során
a tett
olyan
formáit ismerhettem meg, melyeket a témával foglalkozó hallgatók
számára kötelezővé
kellene tenni, legyenek azok építészek, szociológusok vagy akár
közgazdászok.
A
terepen végzett munka során ugyanis nem csupán az építéssel
kapcsolatos kérdésekre találhatunk választ, hanem
a
kutatott
problémák valódi természetét ismerhetjük meg.
Olyan szegmenseket vagy nézőpontokat tárhatunk fel melyekre a
szakirodalom minden erénye mellett bizonyosan
képtelen. A tapasztalat e személyes módja közvetlen és megélt,
közvetítő
médium mentes, és
teljességgel
primér. Az itt tapasztalt élmények kiegészítik az építőtáborok
felszabadult alkotási folyamatait, s
valós kontextusba helyezik az
ott
tapasztaltakat.
Értelmet,
tartalmat biztosítanak a munkának mely ezáltal mindenki számára
azonnal értelmezhető értékké válik.
Beret
Miskolctól
észak-keletre található szinte teljesen Roma
lakosságú kb. 300 fős település. A munkanélküliség 90%
feletti.
A
projekt elindulását elsősorban a Romaversitas alapítványnak
köszönhetjük. Az ő terveik kezdetben egyfajta tanoda programra és
némi épületfelújításra koncentrálódtak, de ez utóbbit
szakember hiányában nehezen látták megvalósíthatónak. A
megkeresés a szükségesnél jóval később érkezett, s a bereti
részvételt, főleg
ennek okán, igen komoly kockázatot rejtett magában.
A
tervezett beavatkozás előkészítésére mind szervezetileg mind
pedig
építészetileg igen kevés időnk volt. Egy hasonló terepmunka
elvégzésével
kapcsolatos előzetes szempontrendszerek, nagyjából
elő voltak készítve, de a konkrét projekt kapcsán jól láthatóan
elégtelennek és hiányosnak bizonyultak.
Sok szerencsés együttállásnak köszönhető, hogy az alapos
előkészítés hiánya nem okozott konfliktusokat vagy komolyabb
problémát, melyet utólag, a helyzetet valamennyire már megismerve
még nagyobb
eredménynek
látunk.
Itt
kell újra
kiemelni, hogy a bereti beavatkozás, illetve az itt szerzett
tapasztalatok nem képezhetik általános érvényű
állítások alapját hiszen ezt sem az ott töltött idő,
sem pedig
a beavatkozás léptéke
nem teszi lehetővé. A
bereti tapasztalatok egyszeri alkalom tapasztalatai általános
érvényű állításokhoz koránt sem elegendőek.
Viszont kiválóan alkalmasak arra, hogy ezek
alapján a további kutatások léptékét és módját
meghatározzuk, hogy szűkítsük a lehetséges irányokat és
valamilyen módon
meghatározzuk a további beavatkozások fő
paramétereit.
Előkészítés
A
bereti munka előkészítése, hiányos volt, de a fő lépéseket
talán tartalmazta. A tábort több helyszíni szemle is megelőzte,
mely során a Romaversitas
képviselőivel közösen látogattuk meg a helyszínt,
és egyeztettünk elsősorban a polgármesterrel. A jelenlétek
egy-egy
napra korlátozódtak és nem tartalmaztak helyi fórumokon
való részvételt vagy bemutatkozást. Hiányzott továbbá az a
párbeszéd mely során konkrét kérdések vagy kérések
fogalmazódhattak volna meg felénk az épített környezetet
illetően. Hogy az elkészült beavatkozást elfogadta a közösség,
annak a későbbiekben bemutatott okai lesznek melyek viszont nem
előre tervezettek volta. Az előkészítés során azonban már így
is jól láthatóvá vált, hogy egy ilyen jellegű akcióknak
egyik előfeltétele, a fogadókészség megléte. A polgármester
nyitott kezdeményező és befogadó Bereten.
Az
előkészítés során a beavatkozás három
irányát is megfogalmaztuk. Ezek egy tanoda program levezénylése,
10 ház
„felújítása”
és
a közösségi ház bővítése, fejlesztése voltak. E
három
esemény bemutatásán keresztül a felmerült problémák és
kérdések jól szemléltethetők, s a további beavatkozások
szerkezete biztosabban tervezhető.
Tanoda
program
A
tanoda programot a Romavesritas
tanárszakos hallgatói készítették elő,
ahol
a falu gyerekei számára szerveztek 10 napos oktatást, mely
különböző
kreatív feladatok mellett az identitás erősítésére és
valamilyen célok vagy vágyak megfogalmazására
tettek
kísérletet. A
programban az
54 helyi gyerek közül 45-en
minden nap részt vettek. Ez hihetetlen magas arány és komoly
eredmény. Bár a tanoda program nem kapcsolódott közvetlenül
építészeti tevékenységhez eredményei és iránya mégis fontos
részét képezték az építészeti beavatkozásnak is. Egyrészt
komoly mértékben pótolták az előkészítetlenség hiányát, oly
módon, hogy jelenlétünkről
és terveinkről a gyerekeken keresztül tájékoztatták
a helyi családokat. E nélkül valószínűleg az építészeti
beavatkozás jóval kevésbé lett volna elfogadott. A gyerekeken
keresztül az anyák is meg lettek szólítva akik egyre többen
jelentek meg a gyerekeknek szervezett programokon s jelezték
igényüket egy nekik szervezett hasonló programra is. A tanoda
program hihetetlen sikerrel zárult, s
a
végére szervezett ki mit tud a falu teljes lakosságát
megmozgatta, illetve a szomszéd településekről is vonzott
érdeklődőket. A záró eseményt nem lehetett a felújításra
szánt épületben megrendezni, de jövőre
a terv az, hogy a már kész épületbe kerüljön megrendezésre egy
hasonló program.
10
ház
A
programban 10 ház felújítására
egyenként 100-100 ezer forint állt
rendelkezésre. Az első
hallásra
megdöbbentően csekély
összeg a helyszínen eltöltött
idő alatt teljesen más léptéket öltött.
Az előkészítés során meglátogattuk és felderítettük a falu
Kisberet
nevű
részét,
amely közvetlenül a patak mentén húzódik. Az utca épület
állománya
katasztrófális,
többnyire életveszélyes állapotban van. A patak évről-évre
áradásokkal fenyeget. Az erről készült fotókat
és videókat látva úgy döntöttünk, hogy a rendelkezésre
álló összeget minden ház esetében elsősorban a lehetséges
vízelvezetési fejlesztésekre
költjük. A keretösszeg nem tette lehetővé, hogy komoly
vízelvezetési munkákat kivitelezzünk így elsősorban a tetők
felújítására,
a beázások
felszámolására és a közvetlen esővíz elvezetésre
koncentráltunk.
A házak többnyire vályogból
épültek, így önmagában hasznosnak ítéltük,
ha a víz gyorsabb és hatékonyabb elvezetését igyekszünk
elősegíteni. S
a tető problémák javítása mellett, mely léptékéből adódóan
nem végleges megoldásokat hanem „tűzoltást” jelentett, az
ereszcsatornák kiépítését és felújítását
tekintettük egységes prioritásnak.
A csapadék elvezetés nyilvánvalóan
nem oldja meg az árvíz kérdését de a vályogfalak
általános kondícióját jelentősen
javíthatja, mely komoly
eredmény lehet, ha figyelembe vesszük a beruházásra rendelkezésre
álló összeget.
Az
előkészítés hiányosságai itt is megmutatkoztak. A 10 ház
kiválasztása nem volt hibátlan.
Több olyan épület
maradt ki melyeknek azonnali segítségre lett volna szüksége, és
több olyan került bele a programba mely nyugodtan kimaradhatott
volna. Ennek
hátterében mint utólag kiderült helyi, személyes
érdekek és kapcsolatok húzódtak
elsősorban, melyek kezelésére egy alaposabb előkészítés esetén
lett volna mód.
A
10 ház felújítása
azonban így is komoly jelentőséggel bírt, és számos hasznos
tapasztalatot eredményezett, melyeknek konkrét építészeti
vonatkozásai is lettek.
Ezek
közül az előtetők megjelenését emelném ki, mely építészeti
és szociológiai jelentőséggel is bír.
Szinte
azonnal felmerült az igény, hogy az ereszek kialakítása
helyett az épületek bejárattal rendelkező homlokzatára előtetőt
alakítsunk ki. A kérés meglepő hiszen ezek kialakítása nagyobb
költséggel és több munkával is jár, de a 10 házból 8-ban
ez volt az egyértelmű
kérés. Az elő tetők jelentősége több ponton is megnyilvánult.
Kialakításuk
praktikus, hiszen a csapadékvizet az épületalaptól biztonságos
távolságra vezeti, de e mellett komoly térhasználati előnyökkel
jár. Kialakításával megjelenik egy átmeneti tér a kint és bent
között melyre a helyi lakosoknak ösztönös igényük volt. Egy
olyan átmeneti fedett tér mely, ha megvizsgáljuk, organikus része
a népi építészetnek. A
tornác mint ármeneti tér elengedhetetlen része a hagyományos
térképzésnek, s az itt található épületek nagy részéről
hiányzik. Az előtetők kialakításával járó plusz költségeket
és munkát minden résztvevő család vállalta, s a munkát az
átadás átvétel időpontjára be is fejezte. Ez igen komoly
eredmény. A beavatkozás ugyanis
nem várt eredményeket hozott ezen a ponton is. Az építőtábort
követően a munka nem állt
le. A helyiek a vállalt feladatokat az októberi átadás-átvétel
időpontjáig önállóan külső jelenlét nélkül fejezték be.
Ennek több ok miatt is komoly jelentősége van, mivel
jellemzően
olyan épületekről beszélünk melyekhez egyes esetekben több
évtizede
nem nyúltak
a tulajdonosok. A
jelenlét olyan motivációt eredményezett tehát, amely hosszú
hetekkel, hónapokkal a beavatkozást
követően is életben tudott maradni, és foglalkoztatta a
lakosokat.
E mellett a lakók
költöttek a beavatkozásra, költöttek a házra saját
bevételeikből. Ennek azért tulajdonítok nagy jelentőséget mert
a beavatkozás módszertanára lehet nagy
hatással. Az úgynevezett
mikrohitel programok a tervezett
felújításokat
és beavatkozásokat a helyi lakók számára csak úgy teszik
lehetővé ha azok azt megelőzően részt vesznek
egy pénzügyi tréningen, s ezzel párhuzamosan fél-egy évig félre
tesznek bevételeikből a tervezett felújításra.
Amennyiben ezeket az elvárásokat képesek maradéktalanul
teljesíteni a félre tett összeg mellé megkaphatják a kívánt
támogatást. A folyamat a civil szervezetek hazai tapasztalatai
alapján igen csekély hatékonysággal működik. A részt vevő
családok ugyanis többnyire képtelenek a tervezett
intervallumban minden hónapban
félretenni, s így kiesnek belőle.
A
mi esetünkben, nem tervezetten ugyan, de a beavatkozás vagy a
jelenlét
fordítva történt. A családok azonnali beavatkozást kaptak
azonnali segítséget, mely minden esetben személyre szabott
kötelezettségekkel járt, ugyanis a beavatkozás helyét és módját
mi határoztuk meg. A családok nem kaptak pénzt csak az előzetesen
megállapított munkálatokhoz
szükséges alapanyagokat szállíttattuk
le. Ezek beépítése és felhasználása már az ő
feladatuk volt. A program sikeres lett és a résztvevő családok
tovább fejlesztették a beavatkozás eredményeit cserepet, plusz
építő anyagokat
vásároltak, hogy egy-egy
előtető a kívánt méretű lehessen. A
programban való részvétel tehát azonnali látványos eredménnyel
járt mely motiválta a résztvevőket a további munkára.
Az
előtetők elkészülte azonnali életmódbeli, életminőségbeli
változásokat is indukált, mely tovább hitelesítette és
megerősítette a helyi beavatkozás eredményeit és értékét. Az
előtetők az aktív élettér kiemelt helyszínévé váltak szinte
azonnal. Az átadás-átvétel
pillanatában az elkészült előtetők
teljesen belakva, készen álltak
láthatóan élettel telítődtek. A kialakult fedett teraszok alatt
asztalok, székek, szőnyegek kaptak helyet. A beavatkozás tehát
további munkára ösztönzött,
és egyfajta életminőség változást is eredményezett.
Véleményem
szerint a programban részt vevő családokat jelen kondíciók
mellett
sokkal nagyobb
hatásfokkal lehetne bevonni egy előtakarékossági programba,
hiszen megtapasztalták a beavatkozás előnyeit, s valósággá vált
számukra egyfajta változtatásnak a lehetősége.
A
10 ház felújítása
szintén egyik sarokköve volt a közösségi
ház felújításának,
illetve az ott folyó
munka elfogadásának. A közösségi ház projekt hosszútávú
koncepcióra épül, ami nehezen,
vagy egyáltalán nem értelmezhető
olyan emberek számára akik idejüket teljesen strukturálatlanul,
kilátások nélkül töltik. A hosszútávú
beavatkozás
létjogosultsága,
olyan emberek számára akik semmilyen perspektívával vagy vággyal
nem rendelkeznek, igazolhatatlan, amennyiben nem kapnak azonnali
visszacsatolást a munkát illetően. A 10 ház és a tanoda program
ilyen előkészítő és megalapozó része lett a bereti
jelenlétnek, melyek
nélkül igazolhatatlan lett
volna
bármilyen absztrakt
beavatkozás. Röviden annak az oka, hogy a közösség miért
fogadta el és miért vett részt intenzíven a közösségi ház
felújításában,
az azonnali visszacsatolásra épülő 2 másik projektelemre
vezethető vissza. Itt kaptak ugyanis olyan érthető feldolgozható
inputokat melyek fényében értelmezni még ugyan nem feltétlen, de
elfogadni már képesek voltak a közösség fejlesztésére tett
ilyesfajta kísérletünket. A félkész közösségi ház számukra
nem a közösség
újrateremtésének
lehetséges helyszíne, nem egy olyan tér ahol reményeink szerint
ez a közösség új
erőre kaphat, s nem a
jövőbe
vetett hit, új
motivációk és célok születésének helyszíne, hanem annak a
jelenlétnek a szimbóluma minek okán előtetőt kaptak,
a gyerekek a tanoda program keretében figyelmet és tiszteletet.
A
közösségi ház felújításának
befejezése hosszabb
távú
program, melynek lassan igazolnia kell a helyiek számára a még nem
egészen látható célokat és lehetőségeke.
A
közösségi ház felújítás
2 részre osztható, egy belső felújításra,
illetve egy külső vizesblokk kialakítására. A telken nincs víz
ennek bevezetése a második ütem feladata lesz. A
kültéri fejlesztés célja egy olyan infrastruktúra
kialakítás mely lehetővé teszi a kultúrház
használatát
és alkalmas közösségi programok szervezésére is. A félig
nyitott épületben a meglévő wc blokk mellett egy konyhát és egy
mosókonyhát
alakítunk ki, ami alkalmas közösségi programok kiszolgálására.
A közösségi
ház olyan hellyé kell hogy váljon, mely alapja, fizikai tere lehet
egy új elvek és tartalmak mentén szerveződő
közösségnek.
Közösségteremtési
kísérletek
Az
építőtábor említett paraméterei mellett kiemelten kell szólni
a humán vagy szoft szerkezetről is, ahol
a
részvétel és a jelenlét igen összetett módon szerveződött.
A
helyi lakosokkal a Romaversitas
hallgatói egyfajta roma „elit” illetve a MOME
elsőéves hallgatói dolgoztak együtt. A szerkezet roppant vegyes
volt tehát, és szintén előkészítetlen ami talán ezen a ponton
okozhatta
volna a legnagyobb problémákat. A jelenlétre való felkészülést
ugyanis minden szereplő irányában alaposan kellett volna végezni.
A helyiek számára komoly feladatot jelentet ugyanis, hogy
ismeretlenül kerültünk oda s őket senki nem készítette fel egy
ilyen intenzív jelenlétre. Az hogy ez nem okozott konfliktust,
személyi kompetenciáknak, illetve a már említett összetettségnek,
a tanoda program közvetett kommunikációjának és a 10 épületnél
történő
egységes jelenlétnek volt köszönhető. A Romaversitas
hallgatóit több irányból is alaposabban kellett volna
felkészíteni. Egyrészt feladatuk kiemelkedő fontosságára és
híd szerepük tudatosítására lett volna szükség másrészt a
végzendő munkáról és annak részleteiről is komolyabban kellet
volna tájékoztatni
őket. Talán az ő helyzetük volt a legnehezebb kommunikálniuk
kellett az építést vezető egyetemistákkal, illetve a helyi
lakosokkal.
Az
építész hallgatókat szintén
fel kellett volna készíteni a feladatukra, a helyszínre és a
várható problémákra.
Az
előkészítés hiányát a közösen végzett munka a türelem és a
nyitottság képes volt pótolni, s
olyan folyamatokat indított el melyek mind a helyiek mind pedig
az ide érkező vendégek számára jelentős lépés lehet. A bereti
építőtábor sok tapasztalatot és számos lehetőséget nyitott,
melyekre támaszkodni
és építeni szeretnénk.
Visszatérve
a nyári építőtáborokból értékelve azokat, a
továbblépés lehetőségeit és irányait kezdtük el
feltérképezni. S hosszú hónapok munkájába került míg sikerült
egy lehetséges irányt kijelölni.
Meglepő hogy a két alkotótábor különbözősége
ellenére mennyire hasonló eredményeket és hiányokat mutatott
fel. Melyeket összegyűjtve
arra teszek kísérletet, hogy felhasználva az ezek mögé
állított erőforrásokat a két koncepciót egymás mellé állítva
egységes programként jelenítsem meg. A program számos nehézséget
és kockázatot rejt magában. És az elmúlt
pár hónap munkája arról
szólt, hogy a két program elemben fennálló
ellentmondásokat összeegyeztessem.
Sikerült
összeállítani egy programtervezetet mely arra tesz kísérletet.
hogy mind két program előnyét összegyúrva
akár egy lehetséges mozgalom csíráját teremtse meg.
A
2012-es
Hello
Wood
programját a következőképpen
határoztuk
meg.
Hello
Wood 2012
tervezett
forgatókönyv
A
fesztivál idei programja a megelőzőekkel ellentétben konkrét
téma köré szerveződik, aminek a tervezett hívószava:
Hello
Wood calling heroes, azaz a Hello Wood hívja hőseit.
A programot olyan kulcsszavak mentén szeretnénk kialakítani, mint
a szociális érzékenység, a közösség és egyén viszonya, az
egyéni szerepvállalás, a felelősségmegosztás fontossága, a
közösség ereje. Hirdetni szeretnénk a tett, a megtörténés, a
valóra válás lehetőségét és jelentőségét, illetve a közösen
végzett munka erejét, értékét, egymás megismerését és
megértését, a teremtés katartikus tapasztalatát. Ezen túl a
kísérletezésre, illetve arra a bátorságra szeretnénk felkérni
vagy ösztönözni a résztvevőket mely az új utakon való
elindulásra, az ismeretlennel való szembenézésre inspirál,
vállalva ennek minden kockázatát.
A
2012-es alkotótábor új tartalommal gazdagodik. Az installációk,
az alkotások létrehozása és a közösségteremtés élménye
mellett, a másik iránt vállalt felelősség, még ha közvetett
módon is, de a fesztivál valós részévé, igazi tartalmává
válik. A tervezett installációk ugyanis, meghagyva természetesen
minden teret és alkotói szabadságot, konkrétan meghatározott
igények beteljesítésére, megvalósítására jönnek létre. A
tervezett installációk olyan közösségek, marginalizált vagy
speciális csoportok számára készülnek, akiknek igényeire,
hitünk szerint, az alkotó tábor eszközeivel, léptékével,
szaktudásával és innovatív szemléletmódjával képesek vagyunk
helyes, indokolt és a környezetbe illeszthető, korrekt választ
vagy megoldást adni.
Az
idei Hello Wood projekt
előkészítésébe
a multidiszciplináris tervezői és művész csapat mellett olyan
civil szervezeteket, intézményeket vonunk be, melyek sok éves
tapasztalataik alapján képesek rámutatni azokra a csoportokra,
ahol fogadókészség, akarat és szükség van a fesztivál által
létrehozható alkotásokra, installációkra. A civil szervezetek
segítségével az előkészítő munka során szeretnénk
kiválasztani azt a maximum 5 helyszínt, illetve csoportot vagy
közösséget, akik elképzeléseiket és vágyaikat oly módon
képesek megfogalmazni, hogy azokra az alkotó tábor által
biztosított keretek között a lehető legtökéletesebb választ,
megoldást legyünk képesek nyújtani.
A
projekthelyszínek kiválasztása és véglegesítése után
elkezdődik egy kommunikáció a kiválasztott csoportok, illetve a
résztvevő alkotók és szervezők között, ami során a
megfogalmazott igényeket, vágyakat tovább pontosítva kialakul a
tervezett installáció vagy beavatkozás több részlete, léptéke,
helye, funkciója stb... A személyes kapcsolat ezt követően az
alkotótábor során is fennmarad, mivel ide a kiválasztott
csoportok egy-két reprezentánsa vagy a projekt helyi felelőse is
meghívót kap, aki az egy hét alatt a közösségének dolgozó
csapatot instruálja és abban segíti, hogy a tervezett alkotások a
lehető legpontosabban illeszkedhessenek a helyi igényekhez, ezáltal
befogadhatóak és elfogadhatóak maradhassanak.
Az
alkotótábor további workshopjait
lazán e folyamat köré szeretnénk szőni, a filmes, tipográfiai
(grafikai), színházi és irodalmi workshopoknak a saját
eszközeikkel e folyamatra kell rácsatlakozniuk. Hangsúlyozottan
nem alárendelt viszony ez, hanem mellérendelt, ami nem akar a
művészi szabadság útjába állni, pusztán lehetséges irányokat
kíván vázolni, javasolni. Éppen ezért a tervezett workshopoknak
már az első kapcsolatfelvétel pillanatában részt és komoly
feladatot kell vállalniuk, mind az előkészítés, mind pedig az
oda tervezett installációk és további műalkotások
életrehívásában. Cél, hogy amennyiben ez lehetséges, a
felsorolt workshopok valamilyen módon kötődjenek egy-egy
helyszínhez és témához, valamint hogy a helyszíni jelenlét
sokszínűségének és komplexitásának létrejöttét garantálják
jelenlétükkel.
A
workshopot, mint egyfajta műhelymunkát képzeljük el a teljes
folyamaton belül, ennek minden előnyével együtt. Az
alkotótáborban ugyanis olyan ideális feltételeket tudunk
teremteni melyek egyrészt alkalmasak a nyugodt és rendezett
munkavégzésre, biztosítva a szükséges infrastruktúrát
ellátást, alapanyagokat. De ezen túl arra is ideális
körülményeket teremt, hogy az egyes szakterületek megismerjék
egymás munkáját, hogy a társszakmák felfedezhessenek olyan
együttállásokat mely közös munkához, gondolkodáshoz vezetnek.
Találkozhatnak a célcsoport tagjaival, megismerhetik és
beépíthetik azok konkrét igényeit és észrevételeit az alkotás
folyamatába. Találkozhatnak civil szervezetekkel, akik további
lehetőségeket tárhatnak fel az alkotók előtt, hogy tudásukat
hol, hogyan és milyen módon kamatoztathatnák a jövőben, illetve
hol találhatnak további olyan csoportokat vagy közösségeket aki
nyitottak, befogadók és szükségük lenne hasonló
együttműködésre, segítségre, beavatkozásra.
A
workshop zárását követően a kész
alkotások
végleges helyükre kerülnek. Az elkészült installációkat
viszont nem egyszerűen a helyszínre szállítjuk, hanem azok
megérkezése és helyszínre illesztése, illetve ezzel párhuzamosan
a közösség számára történő bemutatása szervezett módon, egy
előre kitalált dramaturgia szerint fog lezajlani. Ezt szintén a
helyi közösség előzetesen feltérképezett elképzelései és
igényei valamint a táborban részt vevő reprezentánsok folyamatos
útmutatása mentén tervezzük majd meg. A konkrét helyszínekre
nem szükséges, hogy a teljes, 100-150 fős Hello Wood csapat
leérkezzen (bár ennek sincs semmi akadálya), hanem ebben főleg a
kivitelező csapat és a dramaturgiát megvalósító stáb, illetve
az adott helyszínre dolgozó további csapatok vennének részt. A
csapat helyszíni jelenlétét 2 naposra tervezzük, ezalatt történik
meg az installálás és a bemutató, amit egy megtervezett előadás,
vetítés követ. Ezután az alkotók megvendégelik a közösséget,
fogadva az észrevételeket és kritikákat.
A
tervezett folyamat önmagában egy kísérlet.
Kísérlet a résztvevő hallgatók számára, hogy képesek–e
az egyéni felelősség terhével bírni és annak lehetőségével
élni. Képesek–e
olyan műalkotásokat, olyan önmagában meghatározott esztétikai
tartalommal bíró installációkat létrehozni, amik ezen túlmenően
is képesek valamilyen feladatot betölteni, egy célt szolgálni.
Kísérlet valamennyi résztvevő számára, hogy képesek vagyunk–e
közösséget teremteni, társszakmák bevonásával a táboron belül
az oly szokszor hangoztatott és papíron jól ismert
multidiszciplináris
alkotási folyamatot megvalósítani. Képesek–e
befogadni és elfogadni más társadalmi csoportok jelenlétét,
illetve képesek–e
feldolgozni vagy megismerni ezen közösségek kérdéseit, igényeit
és problémáit.
Mindezek
együtt komoly kihívást jelentenek egy fiatal alkotó számára, ám
a feladat sikeres teljesítése valóban újraértelmezheti vagy
legalábbis teljesen új tartalmakkal gazdagíthatja a résztvevők
szakmájukról, munkáról, közösségről és a társadalmi
szerepvállalásról alkotott képét.
Éppen
ezért:
A
Hello Wood 2012-ben hősöket vár az alkotóhétre.
Olyan
elkötelezett és tenni akaró építészeket, művészeket,
designereket, alkotókat, akik erőt és akarást éreznek a fenti
célok megformálására, kommunikálására és valóra váltására.
Olyan alkotókat, akik saját eszközeikkel képesek a megfogalmazott
vágyakat, víziókat, álmokat megvalósítani, formába önteni és
teljesíteni.
Ma
a közös munka, a tenni akarás, a tettrekészség, az egymásra
figyelés olyan erények, melyek birtoklása vagy megszerzése
önmagában hatalmas lépés, ha úgy tetszik, valódi hőstett!
Budapest,
2012 január
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésOlvasom a szöveget, s közben írom ami az eszembe jut. Hátha kialakul belőle valami, amit esetleg tudsz tovább hasznosítani.
Törlés- nem tudom, hogy fontos-e Levinas interjújának ismerete egy külső szemlélő/olvasó számára, de azért értem, hogy mi a szitu (ide szerintem a boldogok a lelki szegények illene, amit kicsit átértelmezve azt mondanám, hogy csak annak lehet segíteni, aki kéri, aki nem akarja, hogy segítsenek rajta/ segítsen magán mások segítségével azon sajnos nem lehet)
- a többi Levinas-os részt (te, én, arc, ..... blablabla )nem annyira értem, hogy miként kapcsolódik a te témádhoz, ezért eléggé elkalandoztam, s egy gondolat jutott az eszembe Samu kedvenc könyvéből - olvasd el a 38. írást az erényről!
- ha jól értem, akkor a 3. személy megjelenése nem is igazán jó (vagy ők is inkább csak filozofálgatnak rajta, de nem foglalnak állást?!), ami viszont az egész szociális dolgot megkérdőjelezi asszem - jó-e szociálisan érzékenynek lenni? kell-e?
- az alkotótáborok téma elején arról írsz, hogy az építésznek azért jó, mert az építészetben megtalálja azt az eszközt, amivel kifejezheti önmagát?! egy művész az aki szerintem ki kell, hogy fejezze önmagát, ami egy szociális építészeti témában nem igazán hasznos/jó szerintem.
- hello wood alkotótábor téma: nagyon király, nagyon érdekes téma a közösség fogalmának keresése, boncolgatása
- bereti téma: hogy le lehet-e vonni általános tapasztalatokat, ... 1-1 ilyen projektből?! szerintem nem, de nem is kell. Pont tegnap írtam 1-2 gondolatot Moholy-Nagy Lászlótól a blogra, s asszem az ide igazán jól illene. A tapasztalásról, saját élmények megszerzéséről, tanításról, .... Szerintem minden feladat más és más lesz. Nyilván vannak olyan dolgok amelyek többször is előfordulhatnak, de általánosságban mindig újra kell értelmezni a feladatot.
- az előtető téma szuper!
- a pénz és a mikrohitel téma azért tetszik, mert egyfajta bizalmi/erkölcsi kapcsolatot alakít ki a felek között, nincs egyből mindenki hülyének/tolvajnak nézve
- idei wood: kokemény :D
hajrá pítör!!!